De fleste af os kender Emil Thorup som den altid livlige, stilbevidste (og for nogen kontroversielle) tv-vært med det karakteristiske blonde hår. Siden tiden som Casper Christensens assistent i ‘Aloha!’ i 2009 har Emil Thorup medvirket som vært i en lang række tv-programmer som hovedperson og tv-vært.
Eksempelvis lod Emil Thorup sig udsætte for samme smertehelvede, som kvinder der føder, i programmet ‘Smerteeksperimentet/Mandefødsel’, mens han i program-serien ‘Kridhvid i Kina’ undersøgte, hvorvidt han kunne slå igennem i Kina med udgangspunkt i sin blege teint.
Og så må vi da heller ikke glemme, da tv-værten lod sig trække gennem den københavnske metro i et hundehalsbånd og gummioutfit af en ægte dominatrix i program-serien ‘Sexministeret’.
Alsidighed synes at kendetegne Emil Thorup tv-karriere, men det er samme alsidighed, der gør sig gældende, når man kaster et blik nedover den 32-årige tv-værts resterende cv. For tv-vært er kun en brøkdel af Emil Thorups persona.
Radiovært, forfatter, foredragsholder, konferencier, møbel- og tøjdesigner, mens han til sidst – men bestemt ikke mindst – også kan skrive arkitekt på sit imponerende cv.
“Det handler meget om ikke at forvirre,” svarer han på spørgsmålet om, hvorfor han ikke i samme grad som ‘tv-værten Emil Thorup’ skilter med ‘designeren og arkitekten Emil Thorup’, når nu den kasket skygger for mere og mere af hans blonde tv-frisure.
“Hvis man ikke ligesom kan fremvise et cv, hvor man har tegnet huse de sidste 5-10 år, så virker det bare ikke seriøst. Men der er jo ikke nogen, der ved, at jeg ikke har lavet andet de sidste 20 år,” forklarer Emil Thorup, der først et godt stykke tid inde i tv-karrieren samlet mod til sig og viste Jesper Godsk, ejer af en tegnestue i Dubai, sine tegninger. Det bar i øvrigt frugt!
Det kan næsten ikke blive håndskåret nok
Emil Thorup er autodidakt. Både når det gælder rollen som tv-vært, designer og arkitekt.
Han har ikke siddet med til så meget som en forelæsning på hverken design- eller arkitektskolen – sidstnævnte blev han endda optaget på men valgte at hoppe fra, allerede inden den første rusturs-bajer var knappet op.
Alligevel har Emil Thorup i dag designet møbler for Sofakompagniet, været med til at tegne en 1.500 kvm stor hotellobby i Dubai (det var her tegningerne bar frugt) samt tegnet prototype-huset til en serie af helårshus for Kalmar-Huse under titlen Nordic Noir.
For ligesom med karrieren – og livet i det hele taget – har der hos Emil Thorup altid eksisteret en modstand mod at skulle begrænses og skoles efter særlige akademiske principper.
“Jeg kan blive så træt af denne her nordiske trend, hvor det hele skal være træ, og det kan næsten ikke blive håndskåret nok. Og så irriterer det mig, at tingene ofte bliver for dyre, fordi vi absolut skal have en eller anden fancy løsning i stedet for at kigge på, hvad der er muligt inden for nogle økonomiske rammer”
“Deraf kommer også min besættelse af Japan. Japanerne har en meget mere pragmatisk tilgang til arkitekturen, hvor funktionalitet er tænkt ind som en præmis”.
Teknologien spiller derfor en stor rolle i de huse, som Emil Thorup tegner. Udover at gøre tingene smartere, så ser arkitekten Emil Thorup teknologien som en essentiel faktor i også at gøre tingene billigere.
“Da jeg var yngre, var det meget så noget med, hvilken pentium processer der var i og alt muligt totalt nørdet, men jeg kan mærke, at min interesse retter sig mere og mere over imod produktets funktionalitet og pris”
“Derfor har jeg jo også allieret mig med nogle af de bedste ingeniører i branchen. Med en computer kan de regne ud, hvordan vi kan spare en masse ved at beregne alle mulige ting, som – hvis du bare stoppede en eller anden tilfældig på gaden – ville synes var super tørt, men som jeg nu er superfascineret af, fordi det økonomisk kan gøre tingene meget mere tilgængelige.”
Det samme gælder også, når det kommer til biler. For Emil Thorup er det vigtigt at også bilen yder optimalt teknisk set og passer til en livsstil, hvor man ikke begrænses af fancy løsninger uden særlig meget funktionalitet.
Derfor kører Emil Ford Kuga, som giver ham det, han har brug for i en travl hverdag, med alt lige fra semi-automatisk parkeringssystem til det intelligente on-demand firhjulstræk, som tilpasser sig alt efter terræn og på den måde sparer brændstof.
Entreprenøren: Pharrel Thorup
For de fleste ville det nok være mere end almindeligt angstprovokerende – selv med uddannelsen i ryggen – at kaste sig ud i at tegne prototypen på et helårshus for en af landets største byggefirmaer, ligesom mange nok ville tøve en kende, inden de kastede sig ud i at designe møbler og tøj.
Men for Emil Thorup er de mange projekter en naturlig del af hans “livcyklus”. Han er dog også bevidst om, at der følger et lige stort ansvar med hver gang. Derfor, når han i dag starter et projekt op, sørger han altid for, at der er folk, der, udover at vejlede, også kan tage over med ekspertise, når hans egen ikke rækker, eller når han bliver inspireret af et nyt projekt.
Min Ford Kuga passer godt til mit temperament. Frihed for mig er, at jeg kan arbejde på farten –jeg føler mig direkte amputeret, hvis jeg er uden bil.
“Nogen vil måske kalde det rastløshed eller damp, men for mig at se så ligger det hele i retorikken og konnotationen. Der har jeg så bare valgt at give den et positivt spin, så jeg, i stedet for at kalde det damp, kalder det entreprenant. Jeg er start-up-typen, og det er så heldigvis gået hen og blevet en trendy ting at være her inden for de sidste par år”.
“Men jeg tror også bare, at det handler om, at jeg aldrig har haft en fast ting, som jeg har gjort, så det har aldrig på samme måde været grænseoverskridende at kaste mig ud i nye ting,” fortæller Emil Thorup, der er fascineret og inspireret af en anden entreprenør: Pharrel Williams.
“Det er jo fordi, han udadtil har én persona, som folk kender. Musikeren Pharrel er hans offentlige persona, men så ligger der i virkeligheden så mange lag under, og når man begynder at skrælle lidt af, så finder man jo ud af, at manden i sandhed er entreprenør. Jeg mener, han kurer kunstudstillinger, tegner huse og har sin egen tøjlinje”.
“Men det er mindsettet, der er inspirerende,” skynder Emil Thorup at slå fast.
“Jeg kigger ikke på ham og siger ‘ok, nu laver Pharrel det, så vil jeg oss”. Jeg tror ikke på idolisering, men det er mindsettet, hvor han jo er fuldstændig ligeglad og fantastisk – alt hvad han synes er spændende, det er godt nok til at komme i hans porteføjle, og sådan har jeg det også selv”.
“Tingene skal være lystbetonet, men jeg har også en ret pragmatisk tilgang til alting. Selvom jeg elsker design og arkitektur, så beskæftiger jeg mig ikke med det, hvis det ikke giver mening funktionelt og forretningsmæssigt”.