OplevFord

Ny Focus ST - kompromisløs baneracer

Ydelse, nydelse og balance. Den nye Ford Focus ST er udviklet af eksperterne hos Ford Performance – den kan køres hårdt eller bruges som familiens komfortable transportmiddel, men også alt andet mellem de to yderpunkter. Under motorhjelmen i den nye ST ligger en ny 2,3-liters EcoBoost-benzinmotor med hele 280 hk eller Fords nyeste EcoBlue-dieselmotor med 190 hk – og Ford tilbyder den nye Focus ST som både skarp hatchback og rummelig stationcar.

Den fjerde generation Ford Focus er den mest underholdende og præcise bil i klassen, og nu går Ford skridtet videre med den helt nye udgave af den dynamiske, skarpe Focus ST, som er udviklet af eksperterne og entusiasterne hos Ford Performance – holdet bag den nye Fiesta ST og den ekstreme Ford GT. Den nye Focus ST bliver ikke bare den sjoveste og mest dynamiske blandt de stærke modeller i klassen, men også modellen med den bedste balance mellem sport og langturskomfort.

”Intelligente teknologier som eLSD og CCD gør vores helt nye Focus ST til en multikunstner, hvor man kan skifte fra raffineret langtursbil til fokuseret køremaskine bare ved at trykke på en knap. Vi har brugt erfaringen fra udviklingsprogrammerne på vores superbil Ford GT og den roste Focus RS til at udvikle en familiebil med høj ydelse og en fleksibilitet, der er unik i klassen,” siger Leo Roeks, chef for Ford Performance i Europa.

Det hurtigste styretøj fra Ford
Den helt nye Focus ST stjæler trofæet for hurtigste styrerespons fra den hurtige og præcise Fiesta ST. Styretøjet i Focus ST med elektrisk servostyring (EPAS) er 15 procent hurtigere end i den almindelige Focus. Den klasseledende styrefornemmelse fremhæves af en unik opsætning, hvor de mekaniske komponenter sidder højere og længere fremme end på den almindelige Focus, hvilket gør Focus ST skarpere og mere styrevillig. Et nyt softwaresystem, Steering Torque Disturbance Reduction, er med til at forhindre momentforstyrrelser i rattet, så det er endnu nemmere at overføre de mange kræfter i den nye Focus ST til Michelin Pilot Sport 4S-dækkene.

Bremsesystemet er opgraderet med større komponenter både for og bag, og systemet byder på forbedret bremseeffekt og mere udholdenhed under hård belastning. De forreste skiver er vokset til 330x27 mm og kommer med dobbelt-stempel-kalibre. De bageste skiver måler 302x11 mm. Den nye Focus ST har undergået de samme procedurer for bremsetest som superbilen Ford GT, og bremserne udviser næsten fire gange så stor ydelse i forhold til stabilitet og bremseevne.

Derudover justeres mange forskellige faktorer i forhold til den valgte køreindstilling. I Slippery/Wet, Normal, Sport (udstyret med Performance-pakken) og Track justeres eLSD, CCD, EPAS, speederresponsen, den elektroniske lydforstærker (ESE) og indstillingerne for klimaanlægget for at passe til situationen. En dedikeret Sport-knap på det fladbundede rat giver direkte adgang til Sport-køreindstillingen, og en Mode-knap giver føreren adgang til hurtigt at bladre gennem mulighederne i Drive Mode-køreindstillingerne.

Instrumenterne i Focus ST er udført med inspiration fra superbilen Ford GT. Digital visning af turbotrykket, olietrykket og olietemperaturen vises nu i en særlig Ford Performance-visning på den 4,2” store TFT-farveskærm mellem hovedurene. Launch control for hurtig og konsistent start på banen er en del af Performance-pakken til Focus ST 2,3.

Focus ST har som standard sportsrat med flad bund og Recaro-forsæder i farven Ebony, men kunderne kan vælge mellem flere varianter af materialer i høj kvalitet, fx læder, dellæder og Miko Dinamico-elementer. Gearknoppen og indstigningslisterne med ST-logoer giver også en sportslig fornemmelse i kabinen, og det samme gør alupedaler, metalgrå syninger i sæderne, dørene og knæpuderne ved midterkonsollen.

Fuldt sikkerhedsprogram
Den nye Focus ST har selvfølgelig samme omfattende muligheder for sikkerhedsudstyr og avancerede førerassistanceteknologier som den almindelige Focus, som har opnået 5 stjerner i test hos Euro NCAP.

De stressreducerende og intuitive teknologier inkluderer adaptiv fartpilot med stop-start-funktion, skiltegenkendelse og Lane Centering-teknologi, som gør det nemmere at køre i tung trafik. Focus ST fås også med Fords adaptive Front Lighting System, et LED-baseret kamerasystem, der monitorerer vejens kurver og holder øje med vejskilte for at give den optimale belysning.

Den nye Focus er naturligvis også udstyret med Fords SYNC3-infotainmentsystem, som giver mulighed for at styre navigation, volumen, klimaanlægget og tilkoblede smartphones ved brug af stemmen – talestyringen og den 8” store touchscreen gør det nemt og overskueligt. Systemet kommer også med Apple CarPlay- og Android Auto-funktionalitet, og som ekstraudstyr fås det smarte FordPass Connect med indbygget modem/SIM-kort, som gør Focus ST til et wifi-hotspot, der kan bruges af op til 10 enheder på samme tid.

Det har været vores mål at levere en ny Focus ST med en uovertruffen Ford Performance-køreoplevelse, der samtidig er lige så nem og anvendelig at bruge som resten af Focus-familien,” forklarer Leo Roeks.

Den helt nye Focus ST kommer til Danmark i udstyrsvarianterne ST2 og ST3 i løbet af sommeren 2019.

Oplev mere om Ford
#design#Focus ST#Ford Focus ST#sikkerhed#teknologi

Fremhævede artikler

Relaterede artikler