OplevFord

Hvad er glattest – sne eller blade?

Løvfald er fast inventar i billedskønne efterårslandskaber, men i visse situationer – særligt når de er våde og ligger i bunker – kan blade fra træerne faktisk udgøre en betydelig fare i trafikken. Bilister har respekt for en snedækket vej, men få er bekendt med faren ved en skovvej fyldt med efterårsløv. Fords ingeniører satte sig for at finde ud af, hvor glat en bladdækket vej kan være med et særligt eksperiment. Data om sne viste sig at være nemt at indsamle i sneklædte områder i Skandinavien. Der var dog ingen standard til at undersøge, hvor glatte blade potentielt kan være. Derfor gik ingeniørholdet i gang med at samle bunker af blade og strø dem ud i Fords testcenter i Lommel, Belgien. Herefter anvendte de en specialiseret friktionsmaskine til at teste det bladdækkede føres glathed. Efter undersøgelsen fandt Fords ingeniører faktisk frem til, at blade under visse forhold kan være lige så glatte som sne. “Undersøgelsen var sjov at gennemføre, men den havde også et seriøst formål,” udtaler Eddy Kasteel, udviklingsingeniør hos Ford Europa. ”De fleste bilister har respekt for sne og frost, men de færreste udviser samme respekt for bladfyldte veje, som kan udgøre en lige så stor sikkerhedsrisiko.” Glathed måled i en enhed kaldet µ – jo glattere en overflade er, desto lavere en µ-værdi har den. På det glatteste niveau målte bladdækkede flader i undersøgelsen mellem 0,3 og 0,4 µ, som svarer til samme glathed som en snedækket vej. Ingeniørerne bag undersøgelsen har været med til at udvikle den særlige køreindstilling Slippery Mode i den helt nye Ford Focus Active, som forebygger udskridning og yder bedre trækkraft i glat føre dækket af eksempelvis is, sne eller våde blade.
Oplev mere om Ford
#Blade#design#Focus Active#Glathed#sikkerhed#Skov#teknologi

Fremhævede artikler

Relaterede artikler