OplevFord

Historien om Henry Ford #1

Ford fejrer 100 år i Danmark i 2019. Den 25. juni 1919 kom fordismen nemlig til dansk jord med åbningen af en samlefabrik på Nørrebro, som var Fords første af slagsen på det europæiske fastland. Inden da gjorde Henry Ford sin drøm til virkelighed i USA, hvor han grundlagde Ford Motor Company. Vi giver dig her første del af Henry Fords inspirerende historie.

Henry Ford har ændret mange menneskers liv med sin vision om at gøre bilen både praktisk og tilgængelig. Det rullende samlebånd og masseproduceringsteknologien, som han udviklede, satte barren for en verdensomspændende industripraksis i første halvdel af det 20. århundrede.

Historien tager sit udspring i hedengangne Springwells Township, Michigan den 30. juli 1863, hvor Henry var William og Mary Fords førstefødte af i alt seks børn. Han voksede op på en velbjerget familiegård og gik på såkaldt etrumsskole. Her viste han hurtigt interesse for al slags mekanik – en interesse, der lagde fundamentet for den brillans, der senere indtjente ham anerkendelsen som en af verdens største industrialister.

Starten i branchen
Henry Ford begyndte tidligt. I en alder af 12 tilbragte han størstedelen af sin tid på et lille maskinværksted, som han selv havde sat op. Det var her, han i 1878 sammensatte sin første dampmaskine i en alder af blot 15 år. Året efter flyttede han hjemmefra med kursen sat mod det nærliggende Detroit for at komme i lære som maskinmester.

Hans mesterlære varede tre år, hvorefter han vendte hjem til Dearborn. I løbet af de næste par år beskæftigede Henry sig både med betjening og reparation af dampmaskiner, lejlighedsvist fabriksarbejde i Detroit og overhaling af farens landbrugsmaskiner. I 1888 ændrede hans liv sig markant, da han blev gift med Clara Bryant og forsørgede sin familie ved at drive et savværk.

Det varede ikke længe, før Henry foretog endnu et ryk i 1891 og blev maskiningeniør hos Edison Illuminating Company i Detroit. Forfremmelsen til chefingeniør fulgte to år senere og gav ham tiden og kapitalen til at hellige sig eksperimentering med forbrændingsmotorer.

Hans første køretøj
Kulminationen på hans eksperimenter førte til produktionen af en selvkørende cykel – den såkaldte Quadricycle – i 1896. Den første Ford-motor blev til på Henry Fords køkkenbord på Bagley Avenue 58 og blev hurtigt efterfulgt af hans næste værk; en motor monteret på et firehjulet cykelstel. Den første Ford-bil var hermed født.

Egne veje
Efter at have trukket sig fra Edison i 1898, grundlagde Henry virksomheden Detroit Automobile Company. Den gik desværre konkurs, men Henry gik ikke ned med flaget. I stedet byggede og kørte han adskillige racerbiler og slog den amerikanske racermester Alexander Winton i et racerløb den 10. oktober 1901 bag rattet i sin berygtede racerbil ved navn Sweepstakes.

Læs også historien om Henry Ford #2 og #3.

Oplev mere om Ford
#100 år i Danmark#Henry Ford

Fremhævede artikler

Relaterede artikler