OplevFord

Fords specialstyrke kan høre, om du kan køre

En helt ny motor lyder vel, som den skal? Hos Ford tager man ingen chancer. Her har man særligt trænede medarbejdere ansat, hvis job består i at lytte til 2.000 motorer på daglig basis. Det foregår på Fords fabrik i Valencia og er en uvurderlig del af den enorme mængde af kvalitetstjek, som en ny Ford-motor gennemgår. Selvom vi lever i en verden proppet med teknologi og digitale løsninger, så er der intet, der kan klare dette job på samme niveau som Fords specialstyrker. Efter flere måneders intensiv træning i at lytte til motorerne, er de nyuddannede specialister klar til at deltage på lige fod med deres kolleger, der ligesom dem har lært at opfange selv den mindste mislyd fra en motor. Det drejer sig om mislyde som almindelige mennesker på ingen måde ville opfange, og det er det, der gør disse mennesker uvurderlige for Ford og i sidste ende for forbrugerne.

Specialister

”Vores hold ved, hvordan en perfekt kalibreret motor lyder, og de ved præcis hvilke små lyde, de skal lytte efter, så de på den måde kan identificere et problem. Det er på en måde som en læge, der jo i dag har den mest avancerede teknologi til hjælp for at stille en diagnose – men lægen vil alligevel ikke kunne klare sig uden et stetoskop for at finde frem til vigtige tegn omkring en patients helbred,” fortæller Gunnar Herrmann, vicepræsident for kvalitetsafdelingen hos Ford Europa. Man kunne fristes til at tro, at denne intensive kvalitetskontrol kun er forbeholdt Fords dyrere biler - og dem hvor motorerne bliver presset til det yderste. Men det er ikke kun Ford Focus RS, der får denne behandling. I Valencia lytter man nøje til både Focus RS og biler som Mondeo og S-MAX. På den måde lytter medarbejderne til mange vidt forskellige motorer i løbet af en dag. For at være mere nøjagtig kommer en lydtekniker igennem ca. 2.000 motorer om dagen. Derfor er det også essentielt, at man i Valencia har indrettet 18 fuldstændigt lydtætte lokaler til formålet. Opgaven kræver så stor koncentration, at selv den mindste forstyrrelse vil gøre det umuligt at udføre den ordentligt. Lokalerne er naturligvis placeret tæt på det sted, hvor motorerne bliver pillet af samlebåndet. ”Det giver en unik erfaring at lytte intenst til flere tusinde motorer, og på den måde kan vi med det samme høre, hvis noget ikke fungerer helt perfekt i en motor. Hver eneste motortype har en helt særlig klang og lyd, og ved at lytte til dem i testkamrene, kan vi lære deres individuelle karakter at kende – og genkende lyde, der indikerer, at der kan være et problem,” siger Juan Carlos Rosmari, kvalitetstekniker på motorfabrikken i Valencia. Jobbet som lydtekniker er krævende og derfor har  medarbejderne også brug for at hvile ørene mellem opgaverne. Denne pause forekommer naturligt mellem det intensive ”lytteminut” og den store test - mens motoren bliver gjort klar. Denne særlige form for kvalitetskontrol, der udelukkende afhænger af menneskelige egenskaber og de menneskelige sanser, finder man også andre steder i Fords kvalitetskontrol. F.eks. når en Ford Vignale-model forlader samlebåndet, hvor den bl.a. skal have gennemgået syningerne i læderet i kabinen af dygtige specialister, før den får sin endelige godkendelse. Du kan læse mere om denne historie på Fords pressecenter.    
F G L I
Oplev mere om Ford
#Ford#lyd#motor#Valencia

Læs mere om emnet på Fords pressecenter

Fremhævede artikler

Relaterede artikler