OplevFord

Fords ler lever længere

På trods af teknologiens mange muligheder og digitaliserede design-løsninger kan ingen andre metoder det samme som ler, når det kommer til at designe biler. Muligheden for at se og mærke en bil i fuld størrelse giver Fords designere de optimale forudsætninger for at skabe biler, som bliver ligeså lækre og flotte, som forbrugerne ønsker. Ford vil derfor sikre, at brugen af ler skader miljøet mindst muligt. Lloyd VandenBrink, Modeling Manager ved Fords Truck Studio i Dearborn, USA siger det meget præcist: "Computere er noget man arbejder på hver for sig, og arbejdsgangen er meget mere præget af den enkelte person og dennes styrker og svagheder. Ler-modeller er som udgangspunkt noget, man samarbejder om. En gruppesamtale er et fantastisk værktøj, når man skal samarbejde og nå til enighed i forskellige situationer. På samme måde er vores ler-modeller en fantastisk kollektiv metode til at finde frem til det bedste design. Alle kan se og udforske mulighederne sammen, og det giver os en større chance for at udvikle en flot model". Men det er jo ikke særligt miljøvenligt at bruge usandsynligt meget ler i stedet for at bruge en computer. Derfor har Ford opfundet en løsning, der gør brugen af ler mere skånsom for miljøet end tidligere. Gennem de seneste 5 år har Ford benyttet sig af en maskine, der kan gøre ler-rester ligeså gode som nyt ler. På den måde har man genbrugt mere end 9 ton ler; og det er vel at mærke ler, der for blot 10 år siden ville være blevet smidt ud. Alene sidste år genbrugte Ford mere end 2 ton ler, hvilket er nok til at skabe 3 helt nye bilmodeller i fuld størrelse. På årlig basis bruger Ford op til 90 ton ler, hvilket er langt mere end de ca. 2 ton ler, som man genbruger årligt. Hvorfor genbruger man ikke bare det hele? Det handler om, at man kun kan genbruge den del af leret, som ikke kommer i kontakt med andre materialer. Og da man i løbet af designprocessen bruger forskellige materialer, er leret kun genbrugeligt i den første fase, hvor man udelukkende bruger ler til at skabe bilens silhuet. Man tager således de spåner, som bliver høvlet af modellen og samler i store spande. Disse spåner får så en tur i genbrugsmaskinen, hvorefter den "gamle" ler kan bruges på ny. Fun facts
  • Over de sidste 5 år har Ford genbrugt nok ler til at fylde mere end 26.000 dåsesodavand. Vægten fra disse sodavand svarer nogenlunde til den samlede vægt af 3 asiatiske elefanter
  • Svovl var tidligere en vigtig ingrediens i ler, men svovlen forsvandt fra leret og ud i luften, når det blev varmet op, hvilket i sidste ende ødelagde de elektroniske redskaber i nærheden. Derfor blev svovl udfaset i løbet af 00'erne
  • Det "ler", som Ford bruger til at designe sine biler, indeholder faktisk ikke rigtig ler. Det er primært en kombination af voks og olie med fyldstof. Fords "ler" indeholder heller ikke vand, hvilket traditionelt ler gør
  • Før i tiden var hvalspæk en fast komponent i ler, men det stoppede, da det blev ulovligt at jage hvaler

Video

Herunder kan du se en video, der viser, hvordan leret bliver både brugt og genbrugt:
F G L I
Oplev mere om Ford
#Ford#genbrug#ler#miljø#recycling

Fremhævede artikler

Relaterede artikler