OplevFord

Ford stiller igen op til Le Mans

I år vil holdet bag Ford Chip Ganassi Racing tage udfordringen op til 24-timers løbet Le Mans for at forsvare sidste års sejr. I 2016 havde Ford en ny bil, et nyt hold og en ny udfordring: at vinde 24-timers løbet Le Mans 50 år efter den legendariske 1-2-3 sejr fandt sted i Le Mans i 1966. I dette års Le Mans vil de fire Ford Chip Ganassi Racing GT’ere indtage Circuit de la Sarthe med en ny udfordring: at forsvare sidste års sejr. ”Ford GT repræsenterer det bedste fra Ford og vores drive mod ekspertise inden for alt hvad vi gør,” fortæller Bill Ford, Executive Chairman, Ford Motor Company. ”At indtage Le Mans sidste år og vinde i klassen GTE Pro Class har gjort alle vores medarbejdere super stolte”. Hils på den nye I årets Le Mans vil holdet i Ford GT #68 mangle et stykke af puslespillet. Sébastien Bourdais er efter et uheld under kvalificeringen af Indianapolis 500 ved at komme sig og er under genoptræning. I hans sæde finder man i stedet INDYCAR-køreren Tony Kanaan (BRA), der håber på at kunne hjælpe Joey Hand (US) og Dirk Müller (GER) op på en podieplads igen i år. ”Sidste år kom Ford tilbage til en verden af racing og at vinde Le Mans var et meget stolt øjeblik for Ford, vores partnere og alle vores fans", fortæller Raj Nair, Executive Vice President og President, Nordamerika, Ford Motor Company. ”Vi forsvarer i år vores titel vel vidende at det kræver et utroligt engagement at vinde 24-timers løbet Le Mans. Jeg ved, at vores hold hos Ford Performance er mere klar end nogensinde til at tage udfordringen op”. I år ser vi i Ford GT #69 igen Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GB) og Scott Dixon (NZ). Sidste år kørte holdet en podieplads hjem, hvilket har givet dem mere blod på tanden efter en sejr i årets løb. I Ford GT #66 med Stefan Mücke (GER), Olivier Pla (FRA) og Billy Johnson (US) er gejsten høj. Efter en straf og et pitstop i sidste års løb på grund af et ødelagt nummerpanellys, der resulterede i en fjerdeplads, er holdet endnu mere motiveret i årets løb. Sidste års løb var hårdt for Ford GT #67. Kort før start udviklede bilen et problem med gearkassen, hvilket afsluttede holdets eventyr. I årets løb vil Andy Priaulx (GB), Harry Tincknell (GB) og Pipo Derani (BRA) være i slagets hede. ”Vi kvalificerede os til en fjerdeplads ved starten i sidste års løb. Vi var rigtig glade, for vi havde en god strategi og vores tempo så godt ud,” fortæller Harry Tincknell. ”Desværre havde vi problemer med gearkassen på vej ud til startlinjen. Det var vi nødt til at rette op på inde i pitstop og vi mistede derfor 40 minutter på banen. Den tabte tid satte os ud af kampen, så vores løb var en fejlsøgende mission, der skulle indsamle al nødvendig data. Le Mans er verdens største løb og giver dobbelte point i World Championship – så det er også et vigtigt løb”. Hvad er hvad? De fire Ford GT’er vil køre i samme røde, hvide og blå udseende. For at hjælpe fans og kommentatorer med at se forskel, vil bilerne hver især have farvestrålende striber på forruden, sidespejle og LED-lys op ad forruden. Følgende farver kan ses på bilerne: #66 GRØN #67 BLÅ #68 RØD #69 GUL I år fremviser bilerne en iøjnefaldende nyhed – der især er tydelig om natten. Sidespejlene vil være dækket i en selvlysende maling, der matcher hver af bilernes unikke farver. Det gør det muligt at identificere bilerne selv i mørke, samtidig med at være et imponerende syn.  
Oplev mere om Ford
#Ford Chip Ganassi Racing#Ford Performance#Harry Tinkcknell#Le Mans 2017#Motorsport#Racing

Fremhævede artikler

Relaterede artikler