OplevFord

Ford-opfindelse gør hverdagen lettere

Ford afholder årligt en konkurrence, hvor alle medarbejdere fra rundt omkring i verden har mulighed for at komme med deres bud på et produkt, der kan forbedre hele verdens mobilitet. I år er en af finalisterne en transportenhed, der kan opbevares i bagagerummet (hvor der normalt ligger et ekstra dæk) Carr-E hedder enheden, der er udviklet af systemingeniør Killian Vas. Carr-E kan transportere objekter - som f.eks. mennesker - med en vægt på op til 120 kg. Den har en rækkevidde på ca. 22 km, og en topfart på lige knap 18 km/t. Den var ét blandt 633 forslag til mobilitetsløsninger ved Fords Last Mile Mobility Challenge. Idéen med konkurrencen er at finde frem til løsninger, der gør forbrugerens rejse lettere og mere praktisk, når bilen ikke kan komme helt frem til slutdestinationen. "Vi er nødt til at genopfinde hjulet for at finde frem til nye tilgange til mobilitet", siger Vas. Han skabe Carr-E i samarbejde med sin kollega Daniel Hari, hans chef Dr. Uwe Wagner samt designere og specialister ved RWTH Aachen University. "Jeg er klar over, hvor hurtigt byer rundt omkring i verden vokser. Det er kun blevet sværere at komme frem i byområder, og den udvikling stopper ikke foreløbig. Derfor ville jeg rigtig gerne finde en løsning, der gør transport lettere og sjovere".

Den trebenede cykel

En anden finalist er den såkaldte TriCiti - en foldbar cykel med tre ben. Det særlige ved cyklen er, at den let kan laves om til en indkøbs-, golf- eller sækkevogn. TriCity blev udtænkt af de 3 køretøjsarkitekter James Neugebauer, Torsten Gerhardt og Robert Spahl, og designet til at kunne transportere mennesker men også til at bære alt det, man ikke selv kan eller vil. Cyklen kan let tages med i enten bilen eller bussen og har en rækkevide på ca. 30 km og en topfart på næsten 20 km/t. TriCiti - 3

eChair

Gunther Cuypers, Robin Celis og David Longin er alle tre ingeniører ved Fords testområde i Lommel, Belgien. De har sammen udviklet e-Chair - en letvægts elektronisk kørestol, der selv kan kravle op i bilens bagagerum. Idéen bag stolen er at tilbyde større uafhængighed til mennesker med nedsat bevægelighed. "Vores ingeniører har lige så meget fokus på at være innovative, som Henry Ford havde, da han i første omgang satte sig for at ændre vores måde at transportere os på", siger talsmand Walter Pijls. "Enheder som disse kan hjælpe mennesker med at tilbagelægge de sidste kilometer af deres rejse på en let og hurtig måde - og de kan endda have tunge objekter med sig". Fords innovative tilgang bliver konstant mere tydelig. Og ser man på deltagere i konkurrencer som denne, forventer man i 2016 at overgå sidste års deltagerantal på 6.000. Antallet af individuelle Ford-medarbejdere, der deltager, har også nået nye højder. Siden starten af 2015 har man haft mere end 3.500 førstegangsdeltagere.  
F G L I
Oplev mere om Ford
#Carr-E#eChair#Ford#innovation#mobilitet#teknologi#TriCiti

Fremhævede artikler

Relaterede artikler