OplevFord

Første pick-up nogensinde med fem stjerner i Euro NCAP crash-test

Ford Ranger opnåede én af de højeste scorer Euro NCAP nogensinde har tildelt. Fords nye Ranger skrev historie, da den – som den første pick-up nogensinde – scorede de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s crash-test. Den nye Ranger opnåede en samlet score på 89 procent på generel sikkerhedsstandard, hvilket er én af de højeste scorer, der nogensinde er tildelt en bil, på tværs af alle bil-typer. Desuden opnåede Ranger den højeste score Euro NCAP nogensinde har tildelt en bil for sikkerhed i forhold til bløde trafikanter (81 procent). - Sikkerhed er en kerne-værdi for Ford og derfor glæder vi os over, at en uafhængig test-organisation som Euro NCAP ikke blot fremhæver Ford Ranger som den sikreste i sin klasse, men også dokumenterer, at det er én af de sikreste biler overhovedet, siger chefen for Ford Europa, Stephen Odell. - Det er de færreste, der tænker på, at de kan blive involveret i en ulykke, men kendsgerningerne er, at det kan ske for alle bilister og i den forstand spiller det selvsagt en afgørende rolle, at den nye Ranger yder maksimal beskyttelse til føreren, alle passagerer, uanset alder, og bløde trafikanter. Euro NCAP er den største og mest respekterede, uafhængige test-organisation i Europa. Euro NCAP’s sikkerheds-evalueringer bliver brugt af såvel myndigheder som forsikringsselskaber og forbruger- og motor-organisationer. Euro NCAP blev etableret i 1997. Det er ikke hver dag, at Euro NCAP’s test-specialister benytter udtryk som ’bemærkelsesværdig’ og ’imponerende’ i sikkerhedsevalueringen af en bil. Men det skete for den nye Ford Ranger. - Der er ingen tvivl om, at Ford Ranger simpelthen hæver barren for beskyttelse af bløde trafikanter. Hidtil har pick-ups ikke klaret sig særlig godt i denne kategori, siger Euro NCAP’s generalsekretær, Michiel van Ratingen.  

Avanceret beskyttelse

Den nye Ranger er designet og konstrueret med henblik på at yde omfattende beskyttelse. Kabinen er bygget op af højstyrke-stål for at beskytte fører og passagerer, ligesom rammen er konstrueret med henblik på at opsuge energien ved en kollision. Fords ingeniører gennemførte mere end 9.000 simulerede kollisioner, før de første prototyper af den nye Ranger blev udsat for egentlige fysiske crash-tests. Såkaldte gardin-airbags er standard og bliver udløst oppefra og ned for at yde maksimal hoved-beskyttelse til fører og passagerer ved en side-kollision. Gardinerne beskytter fra A-stolpen og helt til bagenden af kabinen. Nye side-airbags bliver udløst fra siden af forsæderne og er designet med henblik på at yde maksimal beskyttelse af overkroppen hos fører og forsædepassager. Desuden er en knæ-airbag standard i førersiden. Ford Ranger byder desuden på tre-punkts sikkerhedsseler, der kan indstilles til alle sidde-positioner, ligesom Ford BeltMinder minder fører og forsædepassager om at benytte sikkerhedsselerne.  

Øget sikkerhed for bløde trafikanter

Den nye Ranger gør for alvor op med pick-up’ens dårlige ry, når det kommer til bløde trafikanters sikkerhed. Ford har gennemført et større research-projekt med henblik på at skabe bil-designs, som i højere grad tilgodeser sikkerheden for bløde trafikanter. Den nye Ford Ranger er den første pick-up, som er designet i overensstemmelse med projektets resultater. Det betyder blandt andet, at undersiden af fronten har en helt speciel ’hexagonal’ udformning for at reducere risikoen for hoved-skader ved frontal påkørsel. Samtidig er Ford Ranger udstyret med en speciel kofanger, som er lavet af materialer, der ’opsuger’ energi. ESP er standard og et særligt system – Trailer Sway Control – sørger for automatisk nedbremsning, hvis traileren/anhængeren skulle komme i faretruende svingninger. Adaptive Load Control understøtter stabiliteten ved tung last. Når det går ned ad bakke, sørger Hill Descent Control for, at Ranger holder en bestemt hastighed, ligesom Hill Launch Assist forhindrer, at Ranger ruller baglæns ved start på en stejl vej, selv ved fuldt læs. ESP-systemet er udviklet specielt til at genkende off-road kørsel, for at sikre optimal balance mellem stabilitet og det ujævne .
Oplev mere om Ford
#Ranger

Læs mere om Ford Ranger her

Fremhævede artikler

Relaterede artikler