OplevFord

Afrikas nye konge

Berlingskes motorredaktør Henrik Dreboldt har været i Sydafrika og kører Ford Everest, som han døber en ”Hårdfør Verdensbil”. Den er en del af fortroppen i en global bølge af pickup-baserede SUV’er. De er billige, hårdføre og alsidige, og dermed klar til at udfordre Toyota Land Cruiser og Nissan Patrol som Afrikas konger. Vi bringer her et par uddrag af Berlingskes historie om Ford Everest. Henrik Dreboldt skriver blandt andet om mødet med den voldsomme afrikanske natur: ”I går var det en tør grusvej. I dag er den en ankeldyb dej af rødbrundt mudder, der for hver 500 meter er skåret over af en strøm, der ikke står tilbage for en middelsvær dansk å. I går kunne jeg have klaret turen med en gennemsnitsfart på 60 km/t i en Golf, i dag har jeg brug for både frihøjde, reduktionsgear og firehjulstræk. Jeg befinder mig på den sydafrikanske highveld små 20 kilometer fra byen Colesberg, og bilen er en Ford Everest. Den er baseret på arbejdshesten Ford Ranger, men i stedet for pick-up-formatet med lad har den en klassisk SUV-kabine-overbygning med syv sæder og et anstændigt bagagerum. Lige nu er jeg svært tilfreds med den. Natten havde et tordenvejr med forbi med tilhørende styrtregn, og det er forklaringen på at vejen ligner festivalpladsen i Roskilde efter en våd rockfest. Det er ifølge vores værtinde på guestfarmen en ugentlig foreteelse med den slags vejr på den sydafrikanske highveld. Med en befolkningstæthed som Nationalpark Thy er der ingen ræson i at klistre de mange farme sammen med asfaltveje, så indbyggerne lever med grusvejene og deres voldsomt varierende farbarhed, og tilpasser i stedet deres bilvalg". Det er ingen overraskelse, at man har brug for en hårdfør 4X4 i sådan et terræn og med den slags vejr. Men Ford Everest er særligt godt klædt på til opgaven. Dreboldt skriver: Hvorfor ikke bare satse på de klassiske firehjulstrækkere som Toyota Landcruiser, Nissan Patrol eller Ford Explore, eller de personbilsbaserede SUV’er som Nissans Qashqai eller Volkswagen Tiguan – vil den nysgerrige læser måske spørge? Fordi de er markant mere raffinerede og komplicerede end de pick-up baserede SUV’er, og derfor lynhurtigt bliver for dyre til vækstmarkederne. Tag testbilen som eksempel. Den sælges i Sydafrika side om side med Ford Kuga som vi kender herhjemme, og som er en personbilsbaseret SUV. De er begge SUV’er, byder begge på ekstra frihøjde og begge på firehjulstrækssystemer, der kan klare ankeldybt mudder. Men mens Kuga er udviklet til Europa med fokus på komfort og fremragende køreegenskaber på asfalt, så er Everest langt mere grovkornet. Den er samtidigt markant mere rummelig og med dens Ranger-DNA formodentligt også markant mere hårdfør over et liv tilbragt på endeløse jordveje ude i bushen. Og så koster den ikke stort mere end en Ford Kuga. Derfor er kombinationen mellem pick-up og SUV en økonomisk vinder på vækstmarkederne. Både for bilkøberne og for producenterne. Vækstmarkederne buldrer frem, og de skal have andre biler end os europæere. Derfor er Everest et hit i Afrika, mens den ville komme til kort i Europa. Henrik Dreboldt skriver: Efter et par uger i den blå Everest 2,2 skal jeg dog være den første til at indrømme, at en Ford Kuga på alle parametre er en mere velkørende og raffineret bil. Men det er den europæiske motorskribent, der taler. For selvom den ville vaske gulv med en Everest på de sydafrikanske motorveje og i byer som Johannesburg og Cape Town, så kommer den til kort lige så snart hullerne i vejen får diameter som hullahopringe og et natligt uvejr kan ændre vejnettet fra underlagsudgaven af Dr. Jekyll til Mr. Hyde. Her træder Everest i karakter og får mig til at se igennem fingre med, at den drejer om hjørner som en flodhest i fart og at kabinematerialer og finish minder mere om en Ford Transits end en Mondeos. For hvad er vigtigst: At sidde fast eller være kørt i stykker omgivet af blød plastik med tonerene fra et overlegent infotainmentsystem i ørene, eller at komme helskindet frem i en vogn, der hører mere hjemme ved et byggemarked end i Magasins p-hus? I store dele af verden er Everest fremfor Kuga svaret på det spørgsmål. Den er funktion over finish, og prioriterer plads over prestige. Når det så er sagt, så ser Everest mere rå ud end de fleste SUV’er jeg har kørt. Bredskuldret, maskulin og med et aggressivt skær over sig. Den minder om den gennemsnitslige Sydafrikanske mand, der heller går barfodet end i lædersko og som griller sit kød over bål tændt med brænde og ikke i en Weber med et stegetermometer. FAKTA PÅ DEN FORD EVEREST HENRIK DREBOLDT KØRTE Model: Ford Everest 2,2 TDCi XLS Pris: ca. 220.000 kr. (i Sydafrika) Mål (L/B/H): 489/186/184 cm Køreklar vægt: 2.225 kg Frihøjde: 225 mm Angængervægt u/m bremser: 750/3.000 kg Motor: R4 turbodiesel på 2.198 cm3 Ydelse: 160 hk ved 3.700 o/min Moment: 382 Nm fra 1.500 o/min Transmission: 6-trins man. 0-100 km/t: 12,6 sekunder Topfart: ikke oplyset Forbrug: 14,1 km/l CO2-udledning: 176 gram/km Foto og video af Henrik Dreboldt.  
F G L I
Oplev mere om Ford
#Ford Everest#Henrik Dreboldt#Sydafrika#Testkørsel

Fremhævede artikler

Relaterede artikler